Piața muncii din Moldova în 2025, văzută de pe balconul meu

View 445
Image

Privind către viitor, pot spune că piața muncii din Moldova va trece printr-o serie de schimbări vizibile, influențate de factori globali și locali. Analizând tendințele din domeniu, putem observa cum tehnologia, schimbările economice și așteptările candidaților și angajaților vor redefini modul în care lucrăm și recrutăm.

Unele concluzii formulate pentru anul încheiat, sau cum a fost 2024?

- Anul trecut au plecat din țară în jur de 70 mii oameni și doar 877 mii de moldoveni activează.

- Numărul locurilor de muncă anul trecut a scăzut cu 18% față de 2023, iar aplicările pe site au crescut cu 13% și vor continua să crească.

- Aproximativ 70% dintre candidați își caută locuri de muncă de pe telefoanele mobile. Rabota.md, Lucru.md și JobJob.md sunt unicile platforme de profil din Moldova care au aplicații mobile.

- Pe site-ul Rabota.md intră lunar în jur de 1 milion de oameni care își caută joburi.

- 40% din CV-urile aplicate sunt persoane între 25-35 ani. Cel mai des au fost căutate joburi pentru pozițiile de șofer, contabil și ospătar. De asemenea, a crescut interesul pentru posturile de designer (inclusiv web), logistică, specialist în marketing, tehnolog și curățenie.

- Doar 7,4% din anunțurile de angajare sunt joburi remote – ceea ce e mai puțin decât în anul precedent. Joburi hybrid sunt și mai puține. Este de remarcat că regimurile flexibile de muncă, devenite deosebit de populare în timpul pandemiei, se confruntă cu un declin la nivel global: companii mari precum Amazon amenințează cu concedieri angajații care refuză să revină la birou, iar la Dell, nu obții promovări dacă nu te prezinți fizic la birou 5 zile din 7.

- Tot mai multe angajări se bazează pe Soft Skills, astfel fraza Experiența nu este obligatorie o vedem în 33,8% din totalul de anunțuri. Aceasta înseamnă că mai mult de 1/3 din joburi sunt accesibile tuturor, inclusiv tinerilor specialiști.

- În 2024, s-a înregistrat o dinamică pozitivă în ceea ce privește remunerarea. În al treilea trimestru, salariul mediu brut a ajuns la 14.116,8 lei, crescând cu 14,2% într-un an.

La ce să ne așteptăm, sau cum cred că va fi 2025?

- Salariile în multe domenii vor încetini sau vor stagna din cauza instabilității. Candidații din sectorul IT care continuă să aibă salarii X3 față de alte sectoare cum ar fi Industria deservirii, vor fi mai flexibili în fața așteptărilor salariale, totodată se vor ține mai bine de locurile de muncă actuale din frica de a nu rămâne fără job. Într-un interviu recent, am auzit că în Germania oamenii se agață de locurile lor de muncă și se tem să le piardă. Există un indicator numit „labour market mobility” (mobilitatea pieței muncii), care măsoară cât de deschiși sunt oamenii la schimbarea locului de muncă în cadrul țării lor. Acesta se află acum la un nivel minim istoric. Oamenii sunt din ce în ce mai puțin dispuși să își schimbe locul de muncă, temându-se de instabilitate, inclusiv se tem și de impactul pe care AI îl poate avea asupra locurilor lor de muncă.

- 20% din denumirile de joburi listate pe site-urile de recrutare vor fi noi - nemaivăzute până acum, respectiv profesii noi, iar candidați calificați pentru ele vor fi mai puțini sau deloc. Deaceea, angajații care se vor adapta prin reskilling și/sau upskilling vor avea de câștigat, indiferent de vârsta și experiența anterioară. Noile profesii vor include specializări în domenii precum AI, Cybersecurity, Data Science și Sustenabilitate.

- Angajatorii vor primi tot mai multe CV-uri impecabile, făcute cu ChatGPT. În același timp, candidații vor fi apreciați pentru autenticitatea lor, iar HR-ii vor căuta CV-uri care reflectă adevărata personalitate a candidatului, chiar și cu mici greșeli gramaticale, în locul celor ideale.

- Chatbot-urile și asistenții virtuali își fac apariția în procesul de recrutare și în dezvoltarea carierei. Aceste programe automate pot interacționa cu candidații pentru a le răspunde la întrebări frecvente, pentru a-i ghida în procesul de aplicare sau pentru a oferi informații detaliate despre joburi și companie. Acestea ajută la reducerea semnificativă a timpului de selecție și permit recrutarea rapidă 24/7, fără a fi necesar să fie implicată o persoană în fiecare etapă a interacțiunii.

- Site-urile de joburi se vor schimba la față. Aplicările devin tot mai mobile-first, iar platformele de joburi permit personalizare și selecție rapidă de poziții vacante folosind algoritmi care analizează potrivirea candidaților cu fiecare job, interesele, așteptările salariale, locația. Astfel, companiile vor primi CV-uri mai relevante și vor închide mai ușor pozițiile vacante, achitând un cost mai mic, desigur dacă vor ține cont de tendințele în recrutare și vor utiliza la maxim funcționalitățile oferite de platformele moderne de joburi.

- Transparența salariilor în anunțurile de angajare va continua să fie o normă, alături de aplicarea la joburi printr-un singur click, chiar și fără un CV detaliat, direct din aplicațiile mobile.

- Tinerii tot mai ușor își vor găsi un loc de muncă în Moldova, inclusiv la nivel global crește numărul joburilor pentru blue collar. Șomajul în rândul tinerilor a scăzut anul trecut de la 12.8% la 8%.

- Numărul joburilor pentru funcții executive sau white collar vor fi în continuare în scădere și în 2025, iar la nivel global tendința de scădere a astfel de joburi se simte deja ultimii trei ani.

- Angajatorii în continuare vor fi în goană după specialiști. O prioritate strategică pentru companii va fi retenția și atragerea personalului, inclusiv din străinătate. Deja observăm în cafenele, cleaning, agricultură angajați din India și alte țări.

- Se va pune mai mare accent pe rezultatele la job și productivitate decât pe politici DEI. Recent Meta și McDonald's au anunțat că vor "pensiona" obiectivele de Diversificare, Egalitate și Incluziune la angajare. Alte 14 companii mari din Fortune 500 inclusiv Walmart - cel mai mare retailer din lume, au făcut la fel.

- Companiile vor reduce considerabil bugetele pentru întreținerea echipelor ce nu țin direct de productivitatea companiei, de exemplu Employer Branding. Așa cum Luxoft - cea mai mare companie IT din Ucraina a redus în totalmente echipa responsabilă de comunicarea internă și externă, rețelele sociale, evenimentele și programele de loialitate, unele responsabilități fiind transferate către departamentul HR.

Astfel, vom avea Provocări dar și Oportunități. Angajatorii și candidații vor trebui să regândească modul în care colaborează, învățând să navigheze împreună printr-un peisaj tot mai tehnologic și dinamic. Suntem cu toții parte din această transformare, ne rămâne să învățăm PE BUNE termenul de flexibilitate și deschidere față de schimbare, menținând echilibrul între fun și profit. Mai multe observații statistice importante despre realitatea pieței muncii din Moldova, le găsiți în acest articol detaliat creat de colegii mei de la Rabota.md: https://blog.rabota.md/ro/blog/hr-trends-in-moldova-2025 .

Apreciază te rog articolul, mulțumesc.