Cum arată anul 2023 pentru piața muncii din Moldova. Prognoze. Tendințe. Pe scurt.
5910- Salariul rămîne a fi în continuare unul dintre factorii importanți în alegerea jobului. Tot mai multe companii își indică în anunțuri salariul care îl oferă, sau cel puțin un diapazon. Angajatorii fac pași mici dar siguri în această direcție, mai ales că vor ca anunțurile lor să nimerească gratuit și în aplicația JobJob (aplicația mobilă de Joburi cu salariile indicate) și în canalul de Telegram numit Salarii în Moldova. Mai exact, dacă la începutul anului 2022, din 7.300 de companii prezente pe site - 1400 si-au indicat salariul în anunțuri, atunci până la finele anului 2022 erau deja 2300, iar în perioada de vîrf în luna octombrie - 4150 de anunțuri de job cu salariul indicat din totalul de 9800 de companii angajatoare.
- Angajații vor fi mai dispuși să își schimbe locul de muncă și vor accepta joburi în care vor vedea condiții mai bune și o flexibilitate mai mare. De aceea, angajatorii vor începe a pune mai mare accent pe retenția candidaților și la dezvoltarea de noi competențe, decât la atragerea de noi talente. Astfel, angajatorii sunt din ce în ce mai creativi în creionarea pachetelor de beneficii pentru a crește retenția.
Sau investim în oameni sau ne pregătim de demisionări. Atitudinea angajaților unul față de celălalt este esențială atât pentru productivitate, cât și pentru retenție. Raportul Gallup realizat împreună cu Workhuman privind bunăstarea la locul de mună, spune că angajații care nu au un sentiment de apartenență sunt de până la 12 ori mai predispuși spre demotivare și de cinci ori mai predispuși să își caute un alt loc de muncă. Afirmația dură a Gallup: acești oameni suferă.
Liderii care reușesc să mențină o cultură a bunăstării în companie întăresc organizația. Chiar și cu o alocație de doar 1% din bugetul salarial pentru un program de beneficii și stimulări înseamnă că angajații sunt mai fericiți. Mai ales în momentele dificile, micile beneficii schimbă spre bine atitudinea și protejează angajații de burnout.
- Pe lângă platformele clasice de recrutare, rețelele sociale FB și LinkedIn la fel sunt surse importante de găsire candidați, tot mai mulți oameni din Moldova își crează profile profesionale în Linkedin și exploatează la maxim.
- Tot mai puțin angajatorii se uită la studiile candidaților sau media notelor, ochi frumoși, vârsta sau gen, și mai mult pun accent pe angajări bazate pe competențe, abilități și îî interesează doar jobul să fie făcut bine și corect. Vom începe a auzi termeni noi la angajare precum diversitate, incluziune, potențial, competențe.
- Pe unele domenii se așteaptă o scădere a numarului locurilor de muncă printre care: agent turism, agent call center, office manager, recruiter, ofițer bancar, translator, quality assurance și profesii care pot fi automatizate sau reduse.
- Fiind în continuare în perioada în care se poate lucra remote (deși tendința pentru munca hibridă ia amploare și probabil va depăși munca la distanță), companiile străine (din orice colț al lumii) angajează moldoveni care ramân în țară, astfel companiile locale pierd o resursă impunătoare de forță de muncă, prin urmare criza de candidați va continua să crească. Pînă acum motivul era că lumea pleacă din țară pentru muncă, acum este similar, doar că nu pleacă din țară, ci lucrează de acasă, ceea ce este mult mai ușor și comod pentru candidați. Deci candidații au în față o paletă de joburi mult mai largă și au de unde alege. Ceea ce înseamnă că angajatorii locali nu doar concurează între ei, ci concurează deja și cu companii din străinătate.
Acestea sunt doar prognozele și tendințele așa cum le simt eu aflându-mă în epicentrul a tot ce se numește piața muncii in Republica Moldova, locul unde pe de o parte sunt angajatorii cu necesitățile sale de business, iar pe cealaltă parte sunt oamenii care-și doresc joburi mai bune, încercând să facă față provocărilor și scumpirilor din ultima perioadă. Intensitatea este maximă, pe platforma noastră principală Rabota.md, peste 1000 de companii cu un total de aproximativ 9000 de poziții vacante se întîlnesc zilnic cu peste 35.000 de oameni care accesează site-ul, în speranța că își vor găsi un job mai bun.
Analizând textele din anunțuri pot conclude că companiile pun mare accent pe valorile din companie, brandul de angajator, culturi mai puternice, deci pe partea umană mai mult decât pe cea funcțională. Aceasta însă pune mare presiune pe cei de la Resurse Umane. Portretul HR-ului în 2023 se schimbă. Nu este deajuns să cunoști Codul Muncii ca să fii HR, nu este deajuns sa ai experiență în recrutare ca să fii HR. HR-ul din 2023 va trebui să investească mult în dezvoltarea sa profesională pentru a face față noilor tendințe, modele operaționale, priorități, accentul fiind pe îmbunătățirea stării de bine a angajaților în companie, construirea încrederii și concentrarea pe cultura oganizațională - acestea vor crea un impact semnificativ pentru organizație.
Cum arată anul 2023 pentru piaţa muncii din Moldova, mai ușor sau mai greu - nu știe nimeni, însă cu cetitudine pot spune că va fi un an extrem de provocator, plin de ambiție și sunt sigură că împreună vom reuși! #moldova
Appreciate the article, thank you.