Rolul si importanta culturii organizationale
20162Pentru Republica Moldova, cultura organizationala constituie un domeniu al managementului nou şi putin studiat. Un numar nesemnificativ de intreprinderi autohtone i-au in consideratie cultura organizationala, neglijand impactul major asupra procesului decizional, motivational, de control. Insa managementul este profund interesat de cunoaşterea acestui fenomen pentru ca sa-l utilizeze eficientin vederea formularii şi sustinerii strategiilor si politicilor sale, a deciziilor, antrenarii resurselor umane etc.
In momentele in care ne aflam in pozitia de lider, ne dorim ca membrii echipei sa fie dedicati muncii lor. Cautam mereu oameni entuziasti, implicati activ, eficienti in proiectele pe care le desfasoara. Toate acestea sunt motive importante pentru care cultura organizationala joaca un rol esential in orice companie.
Mai exact, cultura organizationala este reprezentata de comportamentul membrilor echipei si totalizeaza acele lucruri despre care poti spune “la noi asa se face”. Cultura organizationala este definita prin ceea ce cred si simt oamenii din organizatie despre mediul de lucru si relațiile dintre colegi.
Orice grup isi dezvolta in timp o serie de obiceiuri care sunt transmise mai departe si la care noii membri se adapteaza pentru a putea fi acceptati. Cu cat grupul este mai vechi sau mai numeros, cu atat cultura grupului se imbogateste si se dezvolta.
De ce totusi este cultura organizationala atat de importanta? De ce am investi timp, bani sau alte resurse pentru a o dezvolta? Mai jos aveti cateva motive:
O cultura organizationala puternica atrage oameni valorosi.
Cultura organizationala a companiei din care faci parte este un element important al pachetului de beneficii pe care un potential angajat il analizeaza. Persoanele cu adevarat talentate sunt din ce in ce mai putine, iar cele inca disponibile pe piata locurilor de munca sunt extrem de selective.
Cei mai buni oameni cauta mai mult decat un salariu mare, ei au nevoie de un mediu placut in care sa aiba oportunitatea sa se dezvolte. Cati oameni valorosi fac parte din echipa ta?
O cultura organizationala puternica fidelizeaza angajatii.
Cat de probabil este ca o persoana talentata sa ramana in compania ta daca nu se simte bine in mediul in care lucreaza? Ce o va impiedica sa accepte de la concurentii tai o oferta salariala mai mare cu cateva sute de lei? Cultura organizationala este componenta cheie care influenteaza loialitatea membrilor echipei tale.
Poate primul impuls va fi sa spui: “De ce sa investesc atat de mult in oameni, oricum vor pleca la un moment dat!”. Cred ca ar fi important sa analizezi ce preferi: oameni slabi si demotivati care sa ramana in orice conditii sau oameni valorosi care, chiar daca vor pleca intr-o buna zi, vor creste considerabil valoarea companiei. Gandeste-te la acest lucru.
Cultura unei organizatii poate creste productivitatea.
Majoritatea dintre noi dorim sa fim activi in proiectele pe care le desfasuram.
Cultura organizationala din compania ta poate sa ii motiveze pe oameni. O echipa motivata corespunzator are o productivitate mai mare, fapt care influenteaza direct profitabilitatea. Ai luat in calcul acest lucru in strategia de dezvoltare pe termen mediu si lung?
O cultura organizationala puternica creeaza energie si entuziasm.
O cultura a unei companii ce este plina de vitalitate, care valorizeaza oamenii, care incurajeaza creativitatea si exprimarea libera va crea o energie extrem de puternica. Acea energie pozitiva va ajunge sa defineasca organizatia devenind un impuls catre succes. Entuziasmul se transmite foarte repede la cei din jur determinand la randul sau consolidarea in piata a imaginii pozitive pe care o are compania.
Cultura unei companii poate sa apropie oamenii.
O cultura organizationala puternica aduce oamenii impreuna. Cand membrii echipei au posibilitatea de a comunica si de a ajunge sa se cunoasca mai bine unii pe altii, ei vor forma noi conexiuni. Aceste conexiuni vor duce la idei noi si la decizii intelepte, mai ales in situatii dificile atunci cand relatiile formale se destrama si conflictele pot izbucni mult mai usor.
Cultura unei organizatii poate schimba perspectiva asupra cuvantului “munca”.
Multe persoane au o imagine negativa a cuvantului “munca”. Munca inseamna efort, program rigid, o “piatra de moara”. Atunci cand creezi o cultura organizationala atractiva, vei reusi sa schimbi perspectiva oamenilor despre “a merge la munca”. Cu siguranta oricine prefera sa mearga la serviciu de placere fara a privi fiecare zi de lucru ca pe o pedeapsa.
Oricare dintre motivele de mai sus este suficient pentru a te determina sa te focalizezi mai mult asupra culturii organizationale. Insa, cel mai important este ca, pe langa dezvoltarea oamenilor din echipa, cultura organizationala dezvolta compania in sine. Odata cu intarirea valorilor si viziunii comune a membrilor echipei tale, profitabilitatea business-ului va creste simtitor.
Te-ai intrebat vreodata care este cultura organizationala a companiei in cadrul careia lucrezi, si mai ales in ce masura aceasta te reprezinta?
Appreciate the article, thank you.